Samolot

Te maszyny zmieniły lotnictwo – bracia Wright, Concorde i inni

Zna je każdy, nie tylko miłośnik lotnictwa. Samoloty, o których dziś Wam trochę opowiemy, to historia latania. Dzięki tym maszynom dziś możemy przemieszczać się z miejsca na miejsce błyskawicznie i wygodnie. To dzięki nim rozwój turystyki i globalizacja są możliwe. Przedstawiamy najważniejsze samoloty w historii lotnictwa.

Bracia Wright i ich pionierski start

Oczywiście na czele technologii latania stanęli bracia Wright. Wszystko zaczęło się od Flyera I, który dziś uznaje się za pierwszy silnikowy samolot, który wykonał lot od startu do lądowania i nie zepsuł się w trakcie. Oczywiście w jego przypadku trudno mówić o wielkim sukcesie – w powietrzu utrzymywał się kilka sekund i pokonał ledwie kilkanaście metrów, ale bez tego pierwszego kroku nie byłoby przyszłości, za co trzeba braci Wright raz jeszcze docenić.

Douglas DC-3

Samolot, który powstał w latach trzydziestych XX wieku i od razu stał się perłą w koronie jednych z najstarszych linii lotniczych na świecie należących do amerykańskiej trójki – American Airlines. Dziś uznaje się go za pierwszy w pełni pasażerski samolot, który mógł zabrać nawet do 30 pasażerów. Co prawda komfort podróży był dość ograniczony, jednak nawet nasz krajowy przewoźnik miał w swojej flocie te maszyny. Bez nich nie byłoby rozwoju lotnictwa pasażerskiego z drugiej połowy XX wieku.

Jumbo Jet od Boeinga

Boeing wszedł na scenę oczywiście wiele lat wcześniej, jednak model 747 stał się kluczowy dla firm transportowych. Charakterystyczny garb wyróżnia tę maszynę, która pozwalała osiągać więcej. Oczywiście był wykorzystywany przede wszystkim jako samolot pasażerski, który na pokład może zabrać nawet 600 pasażerów. Z jego usług korzystają także kolejni prezydenci Stanów Zjednoczonych, a najnowsza wersja doczekała się już numeru 8 po numerze właściwym. Jest ekonomiczny, wygodny i niezawodny. Tylko taka maszyna mogła zrewolucjonizować lotnictwo w II połowie XX wieku.

Concorde, czyli zgasła perła w koronie

To samolot inny niż wszystkie, nawet te, które powstają dziś. Concorde był pierwszym i ostatnim produkowanym na szeroką skalę samolotem ponaddźwiękowym. Zakrzywiał czasoprzestrzeń, wykorzystując prędkość światła, by lecieć tak szybko, że w USA lądowało się przed godziną odlotu, oczywiście w wyniku zmiany stref czasowych. Gigantyczne koszty eksploatacji oraz dwie katastrofy położyły kres jego zastosowaniu, ale był to najbardziej efektowny model maszyny latającej w historii.

Oczywiście jest wiele więcej modeli, które zasługują na wspomnienie, choćby niezawodne airbusy, ale niewątpliwie tych kilka modeli znacząco wpłynęło na to, jak dziś wygląda latanie.

Dodaj komentarz