Dziś symbol nowoczesności, doskonałych technologii, niezawodności oraz niedoścignionego w produkcji telewizorów, kamer czy konsol do gier wideo. Kiedyś firma, która dźwigała japoński rynek po kryzysie wojennym i upadku Cesarstwa Japońskiego. Przedstawiamy niezwykłą historię z happy endem.
Struktura i sposób działania japońskiego giganta
Sony Corporation to japońska korporacja znana na całym świecie. Siedziba firmy znajduje się w Minato w Tokio. Model biznesowy firmy koncentruje się przede wszystkim na elektronice, a najważniejszymi produktami są telewizory, konsole do gier, telefony komórkowe, multimedia, ale także gry wideo. Sony działa także w przemyśle rozrywkowym. Firma jest uważana za jednego z najlepszych producentów elektroniki na rynku konsumenckim. Od kilkunastu lat znajduje się w okolicach setnego miejsca na liście Fortune Global 500, która ocenia firmy według obrotów brutto.
Jak czytamy na oficjalnej stronie producenta Sony Corporation jest spółką zależną Grupy Sony, która dzieli swój model biznesowy na cztery kategorie: elektronikę (w tym gry wideo, usługi internetowe i usługi medyczne), przemysł filmowy, usługi muzyczne oraz finansowe. Mamy więc do czynienia z elementami holdingu w postaci Sony Corporation, Sony Pictures Entertainment, Sony Music Entertainment, Sony Mobile Communications oraz Sony Financial.
Jak narodziła się firma, którą dziś zna każdy?
Po II wojnie światowej, a dokładniej 7 maja 1946 roku, Masaru Ibuka założył swój warsztat naprawy radia w domu towarowym Shirokiya, który nadal był zniszczony i nie został całkowicie odbudowany po nalotach bombowych. Centrum znajdowało się w dzielnicy Nihonbashi w Tokio. W następnym roku do Ibuki dołączył Akio Morita, który był współzałożycielem Tokyo Tsushin Kogyo. Ich firma wyprodukowała pierwszy japoński magnetofon, który nazwano Type-G. Na początku lat pięćdziesiątych Ibuka poleciał do Stanów Zjednoczonych, gdzie po raz pierwszy usłyszał o przełomowej technologii tranzystorowej. Ibuka i Morita byli zainteresowani wykorzystaniem tej technologii w urządzeniach komunikacyjnych.
W 1958 roku firma zmieniła nazwę na Sony. Nazwa firmy pochodzi od łacińskiego słowa „sonus”, które tłumaczy się jako „dźwięk”, a także od angielskiego slangowego określenia „sonny”, co w latach 50. oznaczało inteligentnych i dobrze wychowanych, perspektywicznych młodych mężczyzn. To właśnie oni stali się grupą docelową sprzętu elektronicznego, którego produkcją w dalszym ciągu zajmowali się Ibuka i Morita. Szybko okazało się, że był to strzał w dziesiątkę i Sony zawojowało rynek japoński, ale przede wszystkim amerykański. Tak powstała legenda japońskiej marki.