Włosy

Niebanalna historia firmy Schwarzkopf

Każdy fryzjer przynajmniej słyszał o produktach niemieckiej firmy, a większość w jakimś stopniu bazuje na kosmetykach do pielęgnacji włosów Schwarzkopf. Jest to jednocześnie jedna z najchętniej wybieranych marek na świecie także przez klientów indywidualnych. Jej produkty są wszędzie – i u fryzjerów, i w hipermarketach, drogeriach czy w internecie. Warto poznać drogę, którą musiano przebyć, by znaleźć się na szczycie.

Początki jeszcze z XIX wieku

Nazwa marki pochodzi od chemika i farmaceuty Hansa Schwarzkopfa, który w 1898 roku otworzył sklep z farbami, lekami i perfumami przy Passauer Straße w Berlinie. Jeden z jego klientów był w Anglii i znał szampon w proszku. Chciał, aby aptekarz zamówił go dla niego. Hans Schwarzkopf odkładał zamówienie kilka razy, aż pewnego dnia klient przestał się pojawiać. W ten sposób niemiecki chemik wpadł na pomysł, aby samemu opracować taki produkt.

Po kilku latach prac Hans Schwarzkopf wprowadził na rynek szampon w postaci proszku. Był to rok 1904, a kosmetyk kosztował 20 fenigów za specyfik na jeden zabieg. Co ciekawe, gdy rozpuszczano go w wodzie, okazywał się lepszy od wszystkich mydeł do mycia włosów dostępnych w tym czasie. W ten sposób ten nietypowy szampon stał się pierwszym markowym kosmetykiem do włosów w Niemczech. Ze względu na sukces Hans Schwarzkopf w tym samym roku zrezygnował ze swojej drogerii i skoncentrował się na produkcji i marketingu.

Nowe produkty i szybki rozwój

Szybko nawiązano międzynarodowe kontakty handlowe z Holandią i Rosją. Wraz z wprowadzeniem na rynek europejski pierwszego szamponu w płynie w 1927 roku, firmie Schwarzkopf udało się osiągnąć znaczną przewagę nad konkurencją. Była to kolejna innowacja, która zwracała uwagę. Popyt sprawił, że przedsiębiorstwo bardzo szybko się rozwinęło. W końcu doszło do otwarcia pierwszego centrum szkoleniowego dla fryzjerów: Schwarzkopf Institute for Hair Hygiene w Tempelhof.

Oprócz produktów do pielęgnacji włosów, asortyment obejmował również kosmetyki do pielęgnacji włosów i ich układania, na przykład w trwałe fale. Zaraz po wojnie wprowadzono także kolejne wyjątkowe produkty, wśród których najważniejsza była farba do włosów dostępna dla każdej klientki. Jednocześnie w tym czasie przeniesiono siedzibę z Berlina do Hamburga. W tym czasie marka „Schauma” stała się synonimem szamponu w Niemczech Zachodnich, a później także w całej Europie Zachodniej. Prawdziwy rozkwit zapewnił jednak boom gospodarczy Niemiec i rozwój kraju w latach 50. oraz po upadku Muru Berlińskiego.

Niewątpliwie dziś niemalże każdy zna firmę Schwarzkopf. Jest chętnie używana nie tylko przez profesjonalnych fryzjerów, ale także przez każdą z nas.

Dodaj komentarz