Dolce & Gabbana to włoski luksusowy dom mody. Tyle na pewno wiesz, tym bardziej, jeśli interesujesz się modą. Został założony w 1985 roku w Legnano przez włoskich projektantów Domenico Dolce i Stefano Gabbana. O tym być może nie wiedziałeś. A czy są tajemnice, których jeszcze nie odkryłeś?
Jak narodził się ten słynny dom mody?
Spotkali się w Mediolanie w 1980 roku i projektowali dla tego samego domu mody. W 1982 roku założyli designerską pracownię konsultingową, która najpierw miała tylko doradzać ludziom w Mediolanie, jak się ubierać. Z czasem przekształcili ją w Dolce & Gabbana, a swoją pierwszą damską kolekcję zaprezentowali w 1985 roku w stolicy Lombardii, gdzie rok później otworzyli swój pierwszy firmowy sklep. Szybko okazało się, że takie nowoczesne, ciekawe podejście do mody się sprawdza.
W 1988 roku wypuścili linię koszulek, a w 1989 roku zaczęli projektować bieliznę i kostiumy kąpielowe. Dolce & Gabbana zaczęła eksportować swoje produkty do Japonii i innych krajów, w tym do Stanów Zjednoczonych, gdzie w 1990 roku założono własny salon. To był przełom. W 1992 roku, w tym samym roku, w którym zaprezentowali swoją pierwszą w pełni męską kolekcję, wprowadzili na rynek pierwsze perfumy Dolce & Gabbana. Zdobyli nagrodę Woolmark tytuł „Najbardziej kobiecego zapachu roku” w 1993 roku za perfumy Dolce & Gabbana Parfum. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych przychody firmy wyniosły około 500 mln dolarów i cały czas rosły.
Nierozłączni i skuteczni w XXI wieku
Zbudowali sobie markę i już nie pozwolili jej się zdeprecjonować. Panowie kontynuowali współpracę z Madonną, projektując kostiumy na jej Drowned World Tour w 2001 roku w ramach wsparcia jej albumu Music wydanego rok wcześniej. Zaprojektowali także kostiumy na międzynarodowe trasy koncertowe Missy Elliott, Beyoncé i Mary J. Blige. To przyniosło im jeszcze większą sławę. Duet pojawił się na The Oprah Winfrey Show, wspierając piosenkarkę Whitney Houston, która wykorzystała ten program do debiutu kostiumów zaprojektowanych przez Dolce & Gabbana na jej trasę koncertową My Love Is Your Love, uważaną przez krytyków mody i muzyki za niezwykle ryzykowną.
Tak było przez pierwsze dwie dekady XXI wieku, kiedy współpraca z gwiazdami i celebrytami ze świata filmu, piosenki czy sportu sprawiła, że Dolce & Gabbana zostało uznane za wymierny „papierek lakmusowy” całej mody światowej. Gdy są pytani, co stoi za ich sukcesem, szybko odpowiadają, że zgoda. To fakt. W ich przypadku brak skandali i trwanie w tym samym układzie przez wiele lat jest receptą na sukces.