transport wielkogabarytowy

Jak w praktyce wygląda transport ładunków ponadgabarytowych?

Transport to usługa mocno niejednolita i najczęściej powiązana z profesjonalną klasyfikacją ładunku pod przepisy krajowe oraz międzynarodowe. Problemy organizacyjne zwiększają się wraz z wielkością ładunku. Akurat ładunki ponadgabarytowe wymagają wprowadzenia specjalistycznego podejścia do przewozu i bezbłędnej klasyfikacji przez przewoźnika. Jak zatem przewieźć bezpiecznie towary o niestandardowych rozmiarach, chociażby maszyny, konstrukcje techniczne, urządzenia rolnicze? Poniżej kilka praktycznych wskazówek.

Jak transport podchodzi do ładunków ponadgabarytowych?

Naturalnie przewoźnik musi posiadać know how i odpowiednie pojazdy pod transport ładunków ponadgabarytowych. Nienormatywne ładunki to z reguły całe hale, linie produkcyjne przeznaczone do relokacji ogólnokrajowej lub międzynarodowej, zbiorniki stalowe, elementy wykorzystywane w modernizacji branży energetycznej. To oczywiście tylko zarys. Proces logistyczny, w którym występują takie towary wiąże się z dopełnieniem niezbędnych formalności. Trzeba uzyskać konkretne pozwolenia na przewóz. Kolejny problem dotyczy planowania właściwej trasy z wykluczeniem wąskich gardeł, czyli zbyt niskich wiaduktów lub nietypowych wysepek. Chociaż dzisiejsza technologia ułatwia takie czynności to i tak od pracowników spedycji i kierowców wymaga się stałej współpracy oraz wysokiego poziomu komunikacji podczas realizacji skomplikowanego zamówienia.

Co można powiedzieć o kosztach specjalistycznego transportu?

Transport może wiązać się z wykorzystaniem kontenerów, drogi morskiej, lotniczej. Neutralizacja przeszkód na trasie kosztuje z reguły najwięcej, ale transport ponadnormatywny odbywa się coraz częściej. Wiele firm zleca przecież relokację całych fabryk wraz z urządzeniami, chociażby po drastycznym wzroście cen energii, gazu, innych nośników energii. W takim przypadku nie liczy się koszt, ale profesjonalne wykonanie usługi. Pamiętaj, że każdy kraj różni się pod kątem przepisów przewozu specjalistycznego, a od przewoźnika oczekuje się znajomości tego typu uwarunkowań.

Dodaj komentarz