biuro podrozy

Czy należy się wam odszkodowanie za odwołaną przez biuro podróży wycieczkę?

Pandemia wpłynęła na wiele dziedzin życia. Niestety zamknięte granice, a także niemal całkowity lockdown sprawiły, że podróżowanie stało się prawie niemożliwe. Co więc w sytuacji, gdy mieliście wcześniej wykupioną wycieczkę, która się nie odbyła? Czy należy Wam się z tego tytułu odszkodowanie? Tego dowiecie się z naszego wpisu.

Imprezy turystyczne – co każdy konsument może zrobić, gdy z powodu pandemii podróż została odwołana?

Sytuacja spowodowana koronawirusem sprawiła, że wiele wycieczek się nie odbyło, ale także osoby, które zakupiły w biurze podróży sam lot, nie mogły skorzystać z takiej oferty. Czy z tego tytułu mogą starać się o odszkodowania czy raczej nie mają na co liczyć? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, gdyż pandemia uważana jest niejako za stan nadzwyczajny,co oznacza, że z tego tytułu nie można liczyć na odszkodowanie, co jednak wcale nie wyklucza zwrotu pieniędzy. Wycieczkę należy traktować przez pryzmat imprezy turystycznej, co oznacza, że w tym przypadku mają zastosowanie przepisy o odstąpieniu od imprezy turystycznej, zatem konsument może liczyć na zwrot, przy czym czas oczekiwania wynosi 194 dni. Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy zakupiliście w biurze podróży tylko bilet na przelot samolotem do danego miejsca. W tym przypadku macie prawo żądać od linii lotniczych zwrotu pieniędzy. Tutaj zastosowanie mają przepisy rozporządzenia 261/2004, co oznacza, że przewoźnik ma 7 dni na zwrot pieniędzy.

Rezygnacja z wakacyjnych planów – czy biuro podróży ma prawo potrącić część ceny i wypłacić zdecydowanie mniejszy zwrot z tytułu odstąpienia od umowy?

Niestety bywają sytuacje, że z powodów niezależnych konieczne jest odstąpienie od umowy i zrezygnowanie z wycieczki. W tym przypadku biuro podróży ma obowiązek oddać konsumentowi pieniądze i to w ciągu 14 dni. Jeżeli potrąca z ceny jakieś koszty, które są nieuzasadnione, to jest to działanie bezprawne i w takim przypadku warto udać się do kancelarii adwokatów od spraw odszkodowań. Musicie wiedzieć, że zawsze biuro podróży musi zwrócić Wam pieniądze do 2 tygodni, a nie 194 dni. Jednocześnie biuro podróży ma także prawo potrącić Wam część kosztów, które już poniosło w związku z organizacją wyjazdu. Jednak zazwyczaj te kwoty są naprawdę niewielkie.

Czy biuro podróży może zaoferować za odwołaną wycieczkę voucher?

Wycieczki z powodu pandemii często zostały odwołane, jednak niektóre biura podróży zamiast zwrotu pieniędzy oferują swoim klientom vouchery bądź też zmianę terminu. Wielu konsumentów zastanawia się czy na takie działania musi się zgodzić. W tym przypadku odpowiedź jest prosta, oczywiście, że może, ale wcale nie musi. Jeżeli wolicie zwrot pieniędzy, to prawdopodobnie będziecie musieli czekać na nie ok. pół roku, a potem dodatkowo biuro podróży ma jeszcze 14 dni na zwrot. Wtedy warto spróbować negocjacji i dzięki temu być może uda się uzyskać voucher, który będzie bardzo korzystny, jednak wybór należy do Was. Pamiętajcie, że vouchery są na ogół ważne przez rok.

Czy można starać się o odszkodowanie, jeżeli z powodu pandemii wycieczka została skrócona?

Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na gospodarkę, ale spowodowała także ograniczenia w sposobie przemieszczania się. Niestety często dochodziło do tego, że uczestnicy wycieczki z powodów niezależnych od siebie, musieli ją skrócić bądź większość czasu spędzali w hotelu, co było związane z wprowadzeniem przez władze państwowe danego kraju ograniczeń w sposobie przemieszczania się czy twardego lockdownu. I tutaj musicie wiedzieć, że z tego tytułu nie należą się odszkodowania, gdyż biuro podróży nie może ponosić odpowiedzialności za ograniczenia, tym bardziej że epidemia koronawirusa jest stanem nadzwyczajnym. Jeżeli postanowicie wyjść na drogę sądową czy zastosować pozwy zbiorowe, to nie macie szans na otrzymanie odszkodowania. O odszkodowanie możecie się starać tylko i wyłącznie wtedy, gdy biuro podróży zastosuje jakieś nieuczciwe praktyki i Was oszuka, a nie wtedy, gdy z powodu pandemii musi dostosować się do restrykcji.

Odszkodowania za odwołaną wycieczkę Wam się nie należą. Ponadto biuro podróży ma możliwość zaproponowania Wam vouchera, ale nie musicie się na niego zgodzić. Jednak wtedy czeka Was ponad pół roku oczekiwania na zwrot kosztów wycieczki.

Dodaj komentarz