Dziś to jedna z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych firm na świecie. Producent, którego wytwory są stawiane na równi z wielkimi tego świata, a więc z koreańskim Samsungiem oraz Amerykańskim Apple, ale który daje o wiele więcej. Xiaomi to symbol zmieniającego się świata i wskazanie, że Chińczycy mogą sprzedawać swoje produkty bezpośrednio klientom indywidualnym. A jak wyglądał rozwój dziesięcioletniego przedsiębiorstwa?
Początki zawsze są trudne?
6 kwietnia 2010 roku Lin Bin, wiceprezes Google China Institute of Engineering, Zhou Guangping, starszy dyrektor centrum badawczo-rozwojowego Motorola Beijing, Liu De, kierownik z Uniwersytetu Nauki i Technologii w Pekinie, Li Wanqiang, dyrektor generalny Kingsoft Dictionary, Huang Jiangji, Hong Feng, starszy menedżer produktu w Google China oraz Lei Jun założyli firmę o nazwie Xiaomi. 16 sierpnia Xiaomi oficjalnie uruchomiło swoje pierwsze oprogramowanie MIUI oparte na Androidzie, a rok później pojawił się pierwszy smartfon Xiaomi Mi 1 na rynkach technologicznych Azji i Azji Wschodniej.
W sierpniu 2012 roku, po pierwszej wersji smartfona, Xiaomi Corporation ogłosiło swoje nowe urządzenie – smartfon Xiaomi Mi 2. Został ulepszony w stosunku do poprzedniej wersji poprzez aktualizację nowego oprogramowania układowego do najnowszej wersji Androida. W 2013 roku dyrektor generalny Xiaomi, Lei Jun, ogłosił plany wprowadzenia na rynek opartego na Androidzie 47-calowego telewizora Smart TV z obsługą 3D. Ekspansja trwała dalej i w kolejnych latach pojawiały się coraz to lepsze, udoskonalone smartfony, tablety, kamery, a następnie wiele innych sprzętów takich jak szczoteczki do zębów, telewizory, hulajnogi elektryczne, komputery i wiele więcej.
Model biznesowy Xiaomi
Lei Jun, dyrektor generalny Xiaomi, powiedział, że firma wycenia telefon prawie po cenach zestawienia materiałów, bez uszczerbku dla jakości komponentów i wydajności w porównaniu z innymi smartfonami premium. Zyskuje również na sprzedaży urządzeń peryferyjnych związanych z telefonami, produktów inteligentnego domu, aplikacji itp. Od Początku wielkim plusem chińskiego giganta była cena i jej stosunek do jakości.
Początkowo, aby zmniejszyć koszty, Xiaomi nie posiadało żadnych fizycznych sklepów. Sprzedawano wyłącznie w swoim sklepie internetowym. Dopiero w ostatnich latach szeroki rozwój firmy pozwolił na zmianę modelu biznesowego i otwarcie wielu sklepów stacjonarnych, w tym także w Polsce, w której Xiaomi ma wielu wiernych fanów.